tisdag 8 maj 2007

go out west but i can´t guarantee your life

tja ...det är tisdag kväll och man sitter här och funderar... på tv är det (som vanligt) ett obegripligt debattprogram... just nu ett inslag kring nån obskyr politikers besök i konungariket sverige.
arbetet flyter på och allt är m a o som vanligt och det skall det kanske alltid vara...det är väl då man skall må bra eller?
det här får mig osökt att fundera på dem som alltid går omkring och oroar sig.
en rekommendation: läs joseph hellers roman "någonting har hänt".



huvudpersonen går omkring och oroar sig för att något skall hända det är allt mellan himmel och jord som kommer att inträffa; han kommer att förlora jobbet, dö i hjärtinfarkt, hans fru kommer att gå ifrån honom etc etc. till slut händer det naturligtvis någonting....läs den!
alla har säkert läst moment 22 men jag rekommenderar den här!

andra bra amerikanska författare varav många antagligen inte är kända bland dagens ungdom, ("varför återkommer jag hela tiden till det här med dagens...?") ,
är/var:
kurt vonnegut ( gick bort för nån vecka sedan!), norman mailer, mark twain, john updike, jack keroac, charles bukowski, ernest hemingway, scott fitzgerald, william s burroughs....
listan kan göras lååång men jag nöjer mig för idag.

härom kvällen fick jag ett litet smärre "ryck". hade läste en reseskildring som beskrev den där ulitmata resan: "crossing usa". med dagens teknik är det ju relativt enkelt att göra en virtuell dito. alltså fram med datorn, in på nätet och sedan upp med google earth. enkelt och smidigt surfar jag från chicago via svenskbygderna i wisconsin och missouri, over the great plains , badlands, teton national park , cray horse och little big horn.
på 45 minuter har jag gjort den: jag har spanat in sevärdheter, checkat hotell, hängt på lokala lunchställen med trånga bås och soffor klädda i röd galon. och jag har lyssnat på pringsteens "nebraska" - musik som strömmat ut från en Wurlitzer jukeboxspelas

saken är klar- det är bara att boka!!!

så blev det två inlägg som faktiskt gick att knyta ihop och i viss mån avslöja min förkärlek för usa, där allt - ja nästan allt är möjligt!

dagens skvaller:
en grävande journalist har avslöjat att yngsta principressan fått p-böter på mindre än en månad. ....sådan fader - sådan dotter...

ps 2 just nu janne josefsson och ebba von sydow i samma program - is the bottom nådd?

1 kommentar:

Anonym sa...

Janne Josefsson är ju bra, Ebba von Sydow däremot är lite väl "overkilled". Boka en resa till USA kära du, och ta med dig mig som sällskap, till sommaren? :-) hihi!