fredag 3 augusti 2007

länge sedan jag ...

skrev faktiskt men man har ju annat för sig på sommaren...
det har varit och är fortfarande semester...
de började lugnt med 3-dagars i åkulla. de andra tältade - jag körde motorcykel och bodde hemma hos mor och far.
det var (och är alltid) en härlig känsla att köra genom ett sommarfagert sverige. bokskogar, hagar med hästar och betande kor, en glittrande sjö och jag stannar till i källsjö. läser på en affisch: "14 juli sommarfest, grillning dans och lekar, twins spelar, ta med egen grillmat, pris 100:-/pers..." ja ja antagligen den enda festligheten denna sommar i källsjö men vadå de har antagligen väldigt roligt/trevligt!
vilka är twins förresten?

Sedan blir det värmland en vecka . vi har tur med vädret om än att det inte är så varmt så är det för det mesta uppehåll. linnea åker vattenskidor (oj vad duktig hon var/är!). det är första försöket och man blir som far både imponerad och stolt. vi fiskar , vi får abborre och gädda men ingen gös. det verkliga fisket blir för min del v 32...
som vanligt träffas släkten på traditionsenligt grillparty fast den här gången är vi inte så många - får hoppas att vi blir fler nästa år då det är 10-årsjubileum...
så äntligen slår jag till: varje år har jag gått där och trånat, klämt och känt.. men aldrig varit helt nöjd. så får jag reda på att han har gjort en speciell till mig. han har lyssnat, fixat beställt tillverkat... äntligen en vacker kniv med älg- och masurskaft, fin läderslida men framför allt ett handsmitt stål från hammerdal. jag är lycklig men betydligt fattigare... han är glad för att jag är glad. alla är helt plötsligt glada!
sedan bär det efter en vecka hemåt. några dagar på hemmaplan besök från värmland, hustvätt ( jobbigt) snigeljakt och pyssel och omvårdnad av grannens höns och exotiska fåglar....
och äldsta dottern kom in på sitt förstaval ( östersund), fixar lägenhet och påbörjar planering av flytten från det trygga henmmet till vuxenvärlden.... gratis lilla gumman - jag är stolt över dig!

Inga kommentarer: