lördag 17 januari 2009

lördag...

.. och jag är "ensam hemma"... sambo och yngsta på väg till passo del tonale för en förhoppningsvis härlig skidvecka i de italienska alperna!
äldsta dottern är med och arrangerar "skii week" för studenter från hela sverige i vemdalen...
och vad gör man själv då: kollar tv, läser och köper ny tvättmaskin...
dessutom förundras jag över medias fokus på "gömda"..
jag har ju aldrig varit vän av marklund eller för delen några av de andra s k deckardrottningarna med ett undantag: åsa larsson
det känns och befriande att läsa stahres respektive linderborgs artiklar i aftonbladet om "fenomenet marklund. linderborg har också skrivit om bengtzons byk en alldeles ovanligt briljant analys av marklunds figurer i romansviten kring den famösa s k journalisten bengtzon.

passus: läs gärna åsa linderborgs fantastiska roman "mig äger ingen" en av förra årets absolut bästa svenska romaner!

avslutningsvis gör jag denna lördagkväll ett test på aftonbladets kultursida ... det visar sig att jag kan betecknas som kulturradikal....
man undrar ju över vad "kw" tycker om det resultatet....

3 kommentarer:

Rustan sa...

Jasså frun sticker iväg med yngsta dottern, m.a.o tvättmaskinen behöver bytas ut...vad det nu kan innebära? Gömda, Marklund, Olofsson eller vad hon heter, vem orkar bry sig? Marklund har alltid varit en kavajf...a för mig, alltså inget att lägga sin energi på! Lindeborg däremot skall jag läsa, tack för tipset! KW står det för Kurt Wonnegut, men han stavar väl sitt efternamn med V? Och till sist, klarar du av att vara ensam hemma en vecka? Jag väntar på starten av Volvo Ocean Race Game som skall starta kl. 06.00! Ja, jag skall vara med igen! Gomorron!

Anonym sa...

Med anledning av Marklund-"affären" har biblioteken i Göteborg klassat om "Gömda", från facklitteratur till skönlitteratur. `Nuff said! Skall man fortsätta på den inslagna vägen, så är Åsa Lindeborgs fantastiska " Mig äger ingen" inte en roman utan en biografi, så den hittar du, Rustan, på bibliotekens biografihylla: Lz Andersson, Leif. Tyvärr har Cosmo inte vidarebefordrat Aftonbladets test. Skulle vilja påstå att i mina ögon är Cosmo lika kulturradikal som kulturkonservativ, med ett inte föraktligt drag av "grumpy old man". Sistnämnda företeelse stammar från en brittisk TV-serie, "Grumpy Old Men" som sändes i flera avsnitt i svensk TV. (Cosmo kan kanske hitta ett youtubeklipp att lägga ut. Denna rörelse tror jag nog att vi båda kan sägas bekänna oss till.
À bientôt!
KW

cosmo sa...

jodå enl aftonbladet är jag grymt radikal...! jag passar numera enbart på barrikaderna!