måndag 1 december 2008

december...

julmånad och nu börjar väl stressen....?
det shopping, shopping shopping.... det skall handlas mat i parti och minut. det skall tillverkas senap, julskinka, grisfötterna och knäcken skall kokas och brännvinet kryddas. klenäter skall friteras, julgröten skall puttra med en önskemandel gömd i botten. 5 sorters sill skall läggas in och kalvsyltan skall dallra uppå ett fat, vackert dekorerad med mina egna inlagda rödbetor. innan dess tar vi oss naturligtvis an lutning av fisk - egen torrlånga ner i luten på anna-dagen. sedan stuvning, gröna ärtor och kokt potatis. nymald peppar därtill. och precis innan allt skall serveras så skall vi naturligtvis också rulla och steka köttbullar, fräsa prinskorv och stuva grönkål, brunkål och rödkål...
långt dessförinnan skall stämningsfullt ljus tändas runt kåken, utomhusgranen skall inhandlas och pyntas med ljus. inomhusgranen skall plockas ner och monteras (?) och till sist skall jag sjunka ner och njuta av allt detta goda. barnens ögon skall naturligtvis tindra och tomten som antagligen är på lyset skall knacka på dörren....
och stressen skall till slut lägga en tung sten kring min hals - jag dyker ner i nåt grumligt vatten som kallas kaos...
dessutom lär jag missa kalle anka...

nä... så blir det inte alls i år...! i år blir det riskfylld färd i bil upp till åre och julmiddag på buustamon. snö istället för regn på taket och en fina välpreparerade backar där jag kommer att få tillfälle att visa att "gammal är äldst".
och det blir kanske en "vinter i paradiset"?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska bli jättemysigt! Hoppas snön bestämmer sig för att ligga fint över julen detta året:)

Rustan sa...

Jag blev svettig av att läsa alla förpliktelser, men sen torkade jag snabbt när jag fick reda på att ni år drar till Åre istället! Det tycker jag låter som ett helt underbart alternativ till vad annars julen hemmavid kräver! Hur bor ni? Hur länge? Avundsjuk!

Mammatilltre sa...

Åhh...julsnö... Lurvig härligt fallande i stora lätta tussar... Det låter fantastiskt! Ni bor kanske helinackorderade på ett pensionat och får njuta ända ut i tåspetsarna av allt det goda utan att göra några andra förberedelser än att öppna plånboken...