torsdag 29 maj 2008

deckardrottningar...

i fjällbacka händer mer på 1 vecka än vad det gör i bronx på en månad...

så har den då äntligen kommit... jag avser naturligtvis camilla "robinson" läckbergs nya och efterlängtade deckare, "sjöjungfrun".
en veritabel kioskvältare i klass med en novell i ungdomstidningen "min häst" som en viss g w uttryckte detpå kultursidan i en av våra stora drakar.
mådan och läckberg är i samma genre dvs. den indolenta samling individer som tycks dominera
den mediala världen i sverige.
- hjälp kan någon destruera den här kontaminerade smörjan!

framgånsgrecepetet ser tydligen ut så här: skriv en dålig deckare med fokus på blöjbyten och menstruationsbesvär, krydda med lite otrohet, svineri och kvällspress. se till att fixa en kommunikationsplan med fokus på mediaexponering ( massor av bilder - gärna med dig själv på bokomslaget i en utmanande pose...
bjud in dig själv till televisionens morgonsoffor och se till att du får uttala dig om allt och alla såsom den veritable expert du är på ämnet ( oavsett vilket), dvs lär av stig malm!

här ett utdrag från cl:s senaste

”Någonting nytt?” Gösta Flygare höjde frågande kaffekannan mot Patrik, som just hade klivit in i stationens lilla kök. Patrik nickade ja tack och slog sig ner vid bordet. Ernst hörde att det
var fika på gång och kom inlufsande och lade sig under bordet i hopp om att det skulle trilla ner en eller annan godsak som han raskt kunde slicka upp med sträv tunga."

flygare höjer kaffekannan - det är väl det mest roliga i det här utdraget. eller också möjligtvis det att man fylls av en viss sympati för den lusige hunden "ernst"
ge mig nåt annat: det finns ju bra förfatare: rendell, fossum ( holt = ibland) och åsa larsson!

samtidigt ger cl visst ut en bok om mat från fjällbacka..... ( med tång och sjögräs som bas ingredienser...)

att skriva är en passion med mycket transpiration. se här ett citat från henne:
"en klok människa sade en gång att författande handlar om 1% inspiration och 99% transpiration och jag kan personligen garantera att det stämmer. så våndas inte alltför mycket över hur orden faller - se till att de faller istället, låt det flöda.

vad menar quinnan egentligen: att vi skall transpirera ( =inspirera?), svettas och lukta sur tång eller????

jag förväntar mig ett alfahane-upprop: låt oss bojkotta dessa erbarmliga epos....
kulturens wektare: det här är en särskild uppmaning till dig! ge oss några tips!

ps den enda drottning som jag förknippar med fjällbacka är ingrid bergman...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Där, Bäste Bror, är vi helt överens! Sällan har en så klen skribent lyckas förföra de (deckar)läsande massorna.Ty det är min uppriktiga uppfattning, så spänningsläsare jag är, att spänningsläsaren i gemen helt har abdikerat från allt kritiskt tänkande och normal, sund skepticism. Förutom att vara illa skrivna - ja Gustav Willy har än en gång rätt-så är de s.k. kriminalgåtorna på en erbarmligt låg nivå. Med osannolika upplösningar desslikes. Hade inte *%¤#&"#¤ gått ekonomutbildning och lärt sig marknadsförting, kanske vi hade sluppit eländet. Medan jag funderar på frågan om deckardrottning, låt mig rekommendera en lantlig, lågmäld spänningsbok: Människans varg av Ingrid Kampås. Bättre skriven och med en tänkvärd handlig och intrig. Inget märkvärdigt, inte nobelprisklass men bra mycket bättre än...
Återkommer i helgen med mer när ämnet tänkts igenom lite noggrannare!

Anonym sa...

Jag anar en viss avundsjuka... Höhöhö, varför skriver du inte något bättre själv för då?

Anonym sa...

Nordisk deckardrottning? Mitt förslag måste bli norska Unni Lindell. Ruskig och bra!

Anonym sa...

Själv var jag inne på Adlibris och köpte fyra böcker som jag tror är kanon till priset av 37 kronor styck! :) Så det kändes inte så farligt. Jag gillar ju att läsa och nu i sommar har jag ju mer tid till det när inte skolan är igång!
Vi ses snart pappa, jag saknar dig massa!